Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Nantikan episode .. epilog hidup anggerik impian ... yang penuh suka dan duka ...cinta.. kasih sayang.. kesetiaan dan emosi.. tangisan dan airmata... silih berganti.. membawa kepada anda seribu impian... sejuta kenangan dalam memori...

Setulus Hati Di Tanah Suci....


  Bila Anggerik Berbicara ( episode 6)



          Setulus Hati...
             Ditanah Suci









Febuari, 2011
Salam rindu pembuka bicara buat temanku.. aku disini... berada jauh darimu.. ya..!!  jauh..!!  sungguh jauh beribu batu.. ditempat yang tenang dan damai.. ya..sungguh damai..!! maafkan aku kerana pergi tanpa sepatah kata untukmu..  ku pergi dengan hati yang tulus.. untuk mencariNya..  aku disini bersujud dirumah Allah.. tenang dan bahagia dengan sepasang persalinan putih.. bersih.. sesuci hatiku ketika ini… ya..!! aku pelawat yang asing dibumi Anbia… Tanah Suci Mekah..!!

Impian……  temanku..
Berkali-kali ku baca warkah darimu..  berkali kali ku hayati monolog nukilan hatimu... terima kasih teman..!! ya..!! kaulah temanku yang bernama Impian.. namamu sekuat tekadmu..!! sesuci hatimu..!! setabah dirimu..!! terima kasih kerana menyayangi aku.. mengingati aku.. dan terima kasih sekali lagi kerana kau tidak jemu mendampingi aku dikala suka dan duka.. dan namamu sentiasa ada didalam catatan diari hidupku… ya..!! kaulah satu-satunya temanku.. kau yang ku panggil… Impian..!!

Temanku…
Aku disini..  mencari kedamaian abadi yang kudamba selama ini.. disini..  disaat aku bersujud..  terasa damai sekali.. bersama bayu menyapa.. aku dengan rahmatNya seakan lupa pada kesengsaraan yang ada.. aku lupa akan memori duka.. dihatiku hanya ada diriNya.. Dia yang maha berkuasa dan Dia yang menentukan segala-galanya..  aku bersyukur kerana dengan limpah kurniaNya... aku berdaya  menyerahkan diriku kepadaNya.. berkesempatan untuk membersihkan hati... menyucikan jiwaku dengan izinNya.. ya..!! aku pasrah dan sungguh bahagia disini..  terima kasih..  ya.. Allah!!..  dengan segala kurniaanMu…

Temanku…… Impian…
Kali pertama aku menjejakkan kaki ku dibumi serba indah ini.. gugur airmataku.. aku pasrah..!! seakan tidak percaya.. aku yang kerdil dan tidak terlepas dengan dosa ini.. masih boleh menjejakkan kaki Di Tanah Suci ini dengan izinNya.. Ya Allah..!! aku bersujud padaMu kerana dengan izinMu.. aku menjadi tetamuMu.. Ya Allah!!.. sungguh besar rahmatMu.!!.  ampunkan aku ya.. Allah..!!  kerana selama ini aku.. melupakanMu..!! serta ingkar akan perintahMu..!!

Ya.. Alllah!!..
Di bumi Anbia ini menjadi saksi..  sesungguhnya aku mengakui kebesaranMu.. dibumi yang suci ini aku akui.. betapa agungnya.. kuasaMu.. terpegun aku seketika  melihat tersergam indah Masjidil Haram disitu.. ya.. disitu!!  Tidak pernah ku bayangkan kewujudannya...seakan tidak percaya ia ada dihadapanku..  indah dan megah sekali..!!  tidak pernah aku melihat rumah Allah yang secantik ini.. satu persatu langkah ku atur.. dengan perlahan aku melangkah masuk kedalamnya.. aku seakan hilang di dalam dunia yang serba asing bagiku..  tiba-tiba jantungku berdegup laju dan hatiku berdebar.!!  Semakin lama  kurasakan debaran itu semakin kuat.. sehingga aku terhenti dan tidak mampu untuk melangkah lagi..  terpaku aku seketika.. terdiam aku di sudut itu..  tidak terkata..!!  tanpa bicara ..!!  sepi..!! seakan dunia ini sepi tak berpenghuni.. aku hilang didalam tasik air mata yang tidak bertepi di tanah suci ini.!!.. namun..  dengan izinNya aku tetap cuba menenangkan gelisah hati ini.. ku leraikan simpulan mutiara yang gugur seiring perasaan ku.. lantas aku bersujud padaNya dengan penuh kusyuk dan tawwadduk.. bersolat dan berdoa kepadaNya..!!ya.. Allah!!  terimalah aku.. makhluk ciptaanMu yang telah lama terperangkap dengan sangkar dosa  ini..!!  berilah rahmatMu untuk ku sebagai tetamu di tanah suci ini..!! sesungguhnya aku tidak layak untuk meminta syurgaMu..  tetapi aku sungguh takut akan nerakaMu..!! ampunkan aku.. Ya..Allah!!

Ya..  Allah!!..
Benarkah apa yang kulihat disana..?? nun disana..!! disana.. terbentang tanah yang luas!!..  tandus..!! dan gersang..!!  disana.. berkumpul setiap makhluk Allah yang ada di Tanah Suci ini.. berpakaian serba putih..!! tidak mengira usia.. pangkat dan darjat..!! ya..!! mereka ada disana..!! dengan rela menyerahkan segenap jiwa dan raga kepada penciptaNya.. ya..!! hanya padaNya.. dengan hati dan tulus tanpa mengira dimana berada.. ku lihat.. dengan tenang mereka melengkapkan ibadah yang wajib dilunaskan..  Ya.. Alllah..!!  apakah itu gambaran Masyar??.. dimana semua umatMu yang ada didunia ini akan dikumpulkan.!!. ditengah padang yang luas.. tandus dan gersang..!! dimana matahari hanya sejengkal sahaja jaraknya daripada kepala..!! dan dikala kesengsaraan itu juga akan dikira dosa dan pahala..!!   ya.. Alllah..!! sesungguhnya Kau maha berkuasa..!!  sesungguhnya aku takut akan pembalasanMu..!! ketika itu air mataku berguguran.. esak tangisku kuat kedengaran..  tidak aku pedulikan insan lain disekelilingku..!! sesungguhnya aku benar-benar takut pada hari kemudian..!!  aku benar-benar insaf atas segala dosa yang aku lakukan..!! ya..Allah sesungguhnya aku makhlukMu yang kerdil ini tidak mengenang budiMu..!! selama ini aku melupakanMu.. ingkar akan perintahMu.. jahil dengan agama dan suruhan yang kau perintahkan..!! ampunkan aku ya..Allah.. sesungguhnya aku malu menerima Rahmat dariMu..!!  sesungguhnya aku malu berdepan denganMu..!! pintaku.. berilah aku kekuatan untuk meneruskan ibadahku ini.. dengan sempurna..!!


Ya..Allah..
Sesungguhnya selama ini aku leka..!! aku langsung tidak berterima kasih atas nikmat yang Kau berikan..!! selama ini.. aku ingkar akan suruhanMu..!! aku lupa nikmat Nur yang ada didunia ini adalah daripadaMu..!! aku juga lupa Kaulah pencipta akan seluruh alam ini.. aku lupa bahawa Kaulah yang memberiku nyawa..!! dan kaulah yang berkuasa mengambilnya kembali.. kala ini.. aku merasa amat takut sekali akan pembalasanMu..!! janganlah kau ambil nyawaku ketika ini.. aku belum bersedia lagi.. ya.. Allah..!! berilah aku peluang untuk aku terus bersujud padaMu.. berilah aku peluang untuk menebus semula dosa-dosaku..!! ingin sekali aku menjadi muslimah sejati…




Ketika itu.. hanya wajah ibu yang bermain dibenak ku.. sesungguhnya aku rindu padamu.. IBU..!! maafkan aku..!! ampunkanlah dosaku..!! dimanakah hendak  aku mencarimu..!! dimana..!! sesungguhnya aku menyesal kerana membuatmu sedih..!!  sesungguhnya akulah anak yang derhaka..!! andai aku boleh memutar waktu.. pasti aku ku putar ke waktu itu..!!  memohon ampun dan maaf darimu.. mengucup dahimu.. bersujud dikakimu.. aku rela dihukum seberat mana pun.. asalkan kau memaafkan aku..!! ibu.. kau bersusah payah selama ini kerana kedegilanku.. kau menderita selama ini kerana keangkuhanku.. maafkan anakmu ini wahai IBU..!!  sesungguhnya aku anak yang tidak mengenang budimu..!! ketika itu terbayang jua dimata ku bagaimana gigihnya seorang perempuan yang bernama Siti Hajar berlari-lari anak sebanyak tujuh kali diantara Safa dan Marwah semata-mata mencari setitis air.. berlari ditanah yang luas.. tandus dan gersang ini.. tanpa mengenal erti putus asa..  berkorban demi kasih dan sayang kepada  anaknya..!! begitu besarnya pengorbanan insan yang dipanggil IBU!!... tapi aku..!! aku telah melupakan segala pengorbanan ibuku sendiri…  maafkan aku ibu..!! maafkan anakmu!!.. sesal sungguh hati ini..!!  kerana kau Ibuku..!! tiada lagi..!!  kau pergi menghadap Ilahi bersama penderitaan yang aku lemparkan!!... apakah masih ada ruang kemaafan untuk ku..?? hanya Allah sahaja yang tahu..!!


Impian.. temanku
Bagaimana harus ku teruskan perjalanan  hidup ini.. semua persimpangan yang ku lalui penuh onak dan duri..!! mampukah aku.. melangkah untuk mengelak..?? apakah aku mampu menahan bisa andai aku ditusuk onak..??  entahlah..!!  aku sendiri tidak pasti apakah aku mampu bertahan.. hanya airmata menjadi saksi liku kehidupanku ini.. namun aku bersyukur kerana segala ujian dariNya.. menjadikan aku lebih tabah dan menginsafi dosa-dosa semalam..!!  terima kaseh ya.. Allah..!!


Temanku.. Impian..
Cukup sampai disini warkahku buatmu.. beri aku sedikit masa lagi untuk menyambung ceritaku semula.. akan aku kumpul semula kekuatan untuk aku terus berdiri dan melangkah lagi ditanah yang suci dan berkah ini..  sesungguhnya  aku tidak mampu untuk berbuat apa-apa lagi selain daripada bermunajat kepada Allah.. dan bersyukur keatas Rahmat yang Allah berikan padaku.. sesungguhnya aku benar-benar takut akan pembalasan yang Allah janjikan keatas umatnya.. yang mungkar..!! seperti aku..  doaku semoga aku kuat untuk meneruskan ibadah suci ini… dan kembali semula dengan azam dan semangat yang baru.. semangat seorang muslimah sejati.. serta redha menghambakan diri kepada penciptaNya..!!
Izinkan aku pergi dulu…   Impian temanku..   seiring doamu..!!


.. aku yang sentiasa mengingatimu..
                     ......   Anggerik ……

2 comments:

  1. Andai Anggerik.. berbicara soal hati.. berbicara tentang kedamaian abadi.. pasti suatu hari nanti..kan bertemu!!.. bertemu dengan kedamaian yang dicari....

    ReplyDelete
  2. Anggerik Impian...namamu seindah peribadimu...aku bangga kerana akulah... kekasihmu..!!!

    ReplyDelete